Läser och läser, och när jag känner att nu . . .aha, nu fattar jag . . . så har jag tappat bort det jag läste innan jag fick aha, nufattarjagupplevelsen . . .
. . . ja, ni fattar . . .helt galet???
Det är Vygotsky och Piaget, det är Erikson och Freud, det är Atkinson och Bandura, det är trygg och ambivalent, det är individuella skillnader och kulturella skillnader, det är primära och sekundära emotioner, det är mastery motivation och achievement motivation, det är locus of control och hjälplöshet, det är könsidentitet och sexuella beteende och det är . . .
. . . fan och hans moster :/ Fast kul är det!
På fredag är det dags. Kl: 9.00 sista salstentan i denna kursen. Jädrar vad vi har legat i och jädrar vad det har satt griller i huvudet på mig.
Fast kul är det!
Skrev ner några rader om mitt kognitiva tillstånd . . . eller emotionella . . . eller kanske ambivalenta . . . eller nåt . . .
när personligheten kapsejsat
är det svårt att vinna gehör
hos sitt ego
och reklamera hela skiten
eller . . .
så gör man det bästa av situationen
med risk för att tappa greppet
om sitt verkliga jag
Okidoki, nu har jag fått sladdra lite och nu känns det som att jag kan ta nya tag. För lite achievement motivation finns det inbyggt i min hjärna och Atkinson hade nog klassat mig som high n Ach (hoppas jag)
Men Vygotsky hade tyckt lite synd om mig . . . för han uttryckte ju att utbildningen ska baseras i förhållande till individens "mogna" mentala funktioner . . . fast kul är det!
Hur underbart det skulle vara att ha en riktig hjärna,
som kunde tala om saker och ting för en.
/ Nalle Phu
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar